rejse med tog til Schweiz

Schweiz

Opdateret 15.9.2019

Det er nemt at rejse med tog fra Danmark til Schweiz - du kan frit vælge om du vil rejse med dagtog eller med nattog fra Hamburg direkte til Zürich.


Dagtog fra Danmark til Zürich


København/Aarhus - Hamburg - Zürich

Rejsetid: ca. 14 h

Pris fra: ca. kr


Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.

Fra/Til Billetter Afgang Ankomst Pris fra ca. kr
  København / Aarhus - Zürich Deutsche Bahn 07:10-07:35 (KBH) / 07:24 (AAR) 22:00 447


Det kan være en god løsning at overnatte i Tyskland for at reducere rejsetiden den første rejsedag - du kan stadig nå til Schweiz ganske tidligt næste dag.

Hvis du beslutter at overnatte i Tyskland, kan det stadig være en god ide at stadig købe rejsen på én billet - DB's system giver dig mulighed for at specificere et ophold i en by, fx i 12 timer. Ved at klikke på "Change other data" på hjemmesiden og vælge et ophold på fx 12:00 i Frankfurt, kan du nogle gange opnå en god besparelse sammenlignet med at købe separate billetter fra Danmark til Tyskland og Tyskland til Schweiz.




Fra Danmark til Schweiz med nattog fra Hamburg


København/Aarhus - Hamburg - Zürich

Rejsetid: ca. 18-21 h

Pris fra: ca. kr


Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.

Fra/Til Billetter Afgang Ankomst Pris fra ca. kr
  København / Aarhus - Hamburg Deutsche Bahn 12:52 (KBH) / 13:26-13:32 (AAR)

15:35 (KBH) / 15:14 (AAR)
18:02

20:16
228
  Hamburg - Zürich ÖBB Nightjet 21:02 09:05-09:42 365

I højsæsonen er der rift om pladserne og det anbefales derfor at booke plads på nattoget så snart du kender dine rejsedatoer. Du kan frit vælge om du vil tage det tidlige eller det sene tog fra Danmark - med det sene har du stadig ca. 45 minutter til at skifte til nattoget. Normalt er det ikke noget problem, men risikoen for ikke at nå nattoget pga. forsinkelser er selvfølgelig større. Hvis du tager det tidlige tog, er der god tid til at kigge lidt på Hamburg og få noget godt at spise - uden stress i forhold til at nå nattoget. En sidste mulighed er at tjekke busforbindelser fra Danmark til Hamburg på Flixbus.

For Hamburg - Zürich er priserne i "Couchette"-kategorien (liggevogn), hvor du har en delt 6- eller 4-sengs kupé. En 4-personers kupé er ca. 75 kr. dyrere, men det er pengene værd, da der er mere plads og færre mennesker i kupéen. Sengen har dyne, pude og tæppe.

Hvis du er på udkig efter lidt mere luksus, kan du købe en "Sleeper Cabin" (sovevogn) i en 3-, 2- eller 1-personskupé med en bedre seng, mere plads, kvalitetstæpper og rindende vand. Morgenmad er også inkluderet såvel som delt bad. Sleeper Cabin priser fra Hamburg til Zürich fra 500 kr. Du kan få din egen enmandskupé fra 1000 kr.

For familier er det mest praktisk at købe hele kupéen eller sovekabinen til eget brug.





Billigere løsning med længere rejsetid - bus hele vejen


Hvis du har et meget stramt budget, kan du tage bussen hele vejen - rejsetiden er 21-23 timer og prisen kan være helt ned til 340 kr. Du kan tjekke busforbindelser fra Danmark til Schweiz hos Flixbus.


Videre rundt i Schweiz

Schweiz har nogle af de smukkeste togstrækninger i verden - noget alle togrejsende bliver nødt til at prøve. Du kan læse mere om de bedste togstrækninger i Schweiz på Eurails blog her. Schweiz har også et finmasket net af busser. Se for eksempel:

SBB (tog i Schweiz + mange busruter)
Flixbus (busser - også til andre lande)
Blablacar (samkørsel)

Du kan finde dine egne offentlige transportforbindelser ved at bruge Google, f.eks. "Zürich public transport".

Det mest miljøvenlige valg

Hvis du ønsker at minimere CO2-udledningen på din rejse, er det en fordel at rejse via Jylland for at undgå en færgeoverfart.

Selv om de fleste tog til Tyskland lige nu kører med diesellokomotiver, er toget stadig den mest miljøvenlige måde at rejse på.

DSB er i fuld gang med at elektrificere både tog og strækninger og forventer at alle hurtigtog til Tyskland er elektrificeret i 2021.