Opdateret 1.10.2019
Herunder er eksempler på ruter til hhv. Verona og Milano i det nordlige Italien. Herfra er det nemt at finde forbindelser videre rundt i Italien til byer som Rom, Napoli, Venice og Bologna ved at søge på Trenitalias hjemmeside.
København / Aarhus - Hamburg - München - Innsbruck - Verona
Rejsetid: ca. 1 dag 6 h
Pris fra: ca. kr + overnatning
Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.
Fra/Til | Billetter | Afgang | Ankomst | Pris fra ca. kr |
---|---|---|---|---|
København / Aarhus - Innsbruck | Deutsche Bahn | 07:10-07:35 (KBH) / 07:24 (AAR) | 21:18 | 447 |
Innsbruck - Verona | Deutsche Bahn | 09:24 | 12:36-12:56 | 225 |
Det er desværre nødvendigt at købe to separate billetter til denne rejse - da priserne skifter hele tiden, kan det muligvis være billigere at stykke rejsen sammen på en anden måde, nemlig med billetter til hhv. København / Aarhus - Hamburg og Hamburg - Verona. Hvis du ønsker at få de billigst mulige billetter, er det en god ide at tjekke begge muligheder på den ønskede rejsedato. Hvis du rejser om aftenen, er det normalt nemmest at tage til Hamburg / Hannover den første dag og fortsætte til Italien den følgende dag.
Hvis du skal til Innsbruck, skifter du normalt tog i Hamburg og München. Denne rejse er planlagt med overnatning i Innsbruck (se hoteller tæt på hovedbanegården her), men du kan også vælge at overnatte i München. Det kan være en god løsning at for at reducere rejsetiden den første rejsedag - du kan stadig nå til Italien tidligt på eftermiddagen næste dag.
Hvis du beslutter at overnatte i Tyskland, kan det stadig være en god ide at stadig købe rejsen på én billet - DB's system giver dig mulighed for at specificere et ophold i en by, fx i 12 timer. Ved at klikke på "Ændre andre angivelser" og dernæst ”Tilføj mellemstop” på hjemmesiden og vælge et ophold på fx 12:00 i München, kan du nogle gange opnå en god besparelse sammenlignet med at købe separate billetter fra Danmark til München og München til Østrig.
København / Aarhus - Hamburg - München - Innsbruck - Verona
Rejsetid: ca. 1 dag 2 h
Pris fra: ca. kr
Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.
Fra/Til | Billetter | Afgang | Ankomst | Pris fra ca. kr |
---|---|---|---|---|
København / Aarhus - Hamburg | Deutsche Bahn | 12:52-12:56 (KBH) / 13:26-13:37 (AAR) | 18:02 | 228 |
Hamburg - Innsbruck | ÖBB Nightjet | 20:29 | 09:14 | 365 |
Innsbruck - Verona | Deutsche Bahn | 11:24 | 14:58 | 225 |
I højsæsonen er der rift om pladserne og det anbefales derfor at booke plads på nattoget så snart du kender dine rejsedatoer.
For Hamburg - Innsbruck er priserne i "Couchette"-kategorien (liggevogn), hvor du har en delt 6- eller 4-sengskupé. En 4-personerskupé er ca. 75 kr. dyrere, men det er pengene værd, da der er mere plads og færre mennesker i kupéen. Sengen har dyne, pude og tæppe.
Hvis du er på udkig efter lidt mere luksus, kan du købe en "Sleeper Cabin" (sovevogn) i en 3-, 2- eller 1-personskupé med en bedre seng, mere plads, kvalitetstæpper og rindende vand. Morgenmad er også inkluderet såvel som delt bad. Sleeper Cabin priser fra Hamburg til Innsbruck fra 500 kr. Du kan få din egen enmandskupé fra 1000 kr.
For familier er det mest praktisk at købe hele kupéen eller sovekabinen til eget brug.
Der er også en senere forbindelse fra Danmark til Hamburg som ankommer 20:16, men der er så kort tid til at skifte til nattoget at det ikke kan anbefales - det er dog principielt muligt at nå nattoget med denne forbindelse. En anden mulighed er at tjekke Flixbus fra Danmark til Hamburg.
København/Aarhus - Hamburg - Frankfurt - Zürich - Milano
Rejsetid: ca. 1 dag 6 h
Pris fra: ca. kr + overnatning i Zürich
Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.
Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.
Fra/Til | Billetter | Afgang | Ankomst | Pris fra ca. kr |
---|---|---|---|---|
København / Aarhus - Zürich | Deutsche Bahn | 07:10-07:35 (KBH) / 07:24 (AAR) | 22:00 | 447 |
Zürich - Milano | SBB | 09:10 | 12:50 | 225 |
Bemærk at der er direkte tog fra Zürich til Milano hver anden time, altså med afgang 7:10, 9:10, 11:10 osv. indtil 19:10. Denne rejse er planlagt med overnatning i Zürich, hvortil der er direkte tog fra Hamburg.
København/Aarhus - Hamburg - Frankfurt - Zürich - Milano
Rejsetid: ca. 1 dag 2 h
Pris fra: ca. kr
Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.
Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.
Fra/Til | Billetter | Afgang | Ankomst | Pris fra ca. kr |
---|---|---|---|---|
København / Aarhus - Hamburg | Deutsche Bahn | 12:52 (KBH) / 13:26-13:32 (AAR) 15:35 (KBH) / 15:14 (AAR) |
18:02 20:16 |
228 |
Hamburg - Zürich | ÖBB Nightjet | 21:02 | 09:05-09:42 | 365 |
Zürich - Milano | SBB | 11:10 | 14:50 | 225 |
I højsæsonen er der rift om pladserne og det anbefales derfor at booke plads på nattoget så snart du kender dine rejsedatoer. Du kan frit vælge om du vil tage det tidlige eller det sene tog fra Danmark - med det sene har du stadig ca. 45 minutter til at skifte til nattoget. Normalt er det ikke noget problem, men risikoen for ikke at nå nattoget pga. forsinkelser er selvfølgelig større. Hvis du tager det tidlige tog, er der god tid til at kigge lidt på Hamburg og få noget godt at spise - uden stress i forhold til at nå nattoget. En sidste mulighed er at tjekke busforbindelser fra Danmark til Hamburg på Flixbus.
For Hamburg - Zürich er priserne i "Couchette"-kategorien (liggevogn), hvor du har en delt 6- eller 4-sengs kupé. En 4-personerskupé er ca. 75 kr. dyrere, men det er pengene værd, da der er mere plads og færre mennesker i kupéen. Sengen har dyne, pude og tæppe.
Hvis du er på udkig efter lidt mere luksus, kan du købe en "Sleeper Cabin" (sovevogn) i en 3-, 2- eller 1-personskupé med en bedre seng, mere plads, kvalitetstæpper og rindende vand. Morgenmad er også inkluderet såvel som delt bad. Sleeper Cabin priser fra Hamburg til Zürich fra 500 kr. Du kan få din egen enmandskupé fra 1000 kr.
For familier er det mest praktisk at købe hele kupéen eller sovekabinen til eget brug.
Hvis du har et meget stramt budget, kan du tage bussen hele vejen - rejsetiden er 24-26 timer med et skifte i Berlin, Hamburg eller München og prisen kan være helt ned til 448 kr. Du kan tjekke busforbindelser fra Danmark til Italien hos Flixbus.
Malta er let tilgængelig med færge fra Pozzallo på Sicilien. Først skal du tage Trenitalia-toget fra Milano / Verona / Venedig til Rom i løbet af dagen.
Fortsæt fra Rom med et direkte nattog til Siracusa på Sicilien, hvor du kan tilbringe dagen og tage lokaltoget Trenitalia til Pozzallo. De lokale tog kører, så det passer med færgernes afgangstider.
Rom - Sicilien - Malta
Rejsetid: ca. 24 h
Pris fra: ca. €
Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.
Fra/Til | Billetter | Afgang | Ankomst | Pris fra ca. kr |
---|---|---|---|---|
Rom - Siracusa | Trenitalia | 21:05-21:31 | 09:36 | 375 |
Siracusa - Pozzallo | Trenitalia | 17:41 (man.-lør.) | 18:49 (man.-lør.) | 45 |
Pozzallo - Valletta (Malta) | Virtu Ferries | 19:30-21:30 | 21:15-23:15 | 463 |
Den angivne pris for nattoget fra Rom til Siracusa er for liggevogn (couchette). Virtu-færgen til Malta koster op til 1.000 kr. for en enkeltrejse, afhængig af årstiden. En returbillet er meget billigere end to enkeltbilletter. Hver søndag sejler den langt billigere Grimaldi Lines-færge fra Catania på Sicilien til Malta (rejsetid ca. 7 timer).
Italien har et godt tog- og busnetværk og god offentlig transport i byerne. Se nærmere på:
Trenitalia (italienske tog)
Flixbus (busser - også til resten af Europa)
Blablacar (samkørsel)
Du kan let finde de enkelte byers offentlige transport med tilhørende kort ved at søge på Google, f.eks. "Rom offentlig transport".
Hvis du ønsker at minimere CO2-udledningen på din rejse, er det en fordel at rejse via Jylland for at undgå en færgeoverfart.
Selv om de fleste tog til Tyskland lige nu kører med
diesellokomotiver, er toget stadig den mest miljøvenlige måde at rejse
på.
DSB er i fuld gang med at elektrificere både tog og strækninger og
forventer at alle hurtigtog til Tyskland er elektrificeret i 2021.