Opdateret 15.9.2019
Turen til Belgien går typisk via Hamburg og Köln. Rejsen til Belgien kan gennemføres på én lang dag eller man kan vælge at overnatte i enten Hamburg eller Köln. Fra Köln er det ud over Deutsche Bahn også muligt at rejse med højhastighedstoget Thalys.
København/Aarhus – Hamburg – Köln – Bruxelles
Rejsetid: ca. 12 - 12,5 timer
Pris fra: ca. kr
Mobiililaitteella selaat taulukkoa kätevästi pyyhkäisemällä sivusuunnassa tai kääntämällä mobiililaitteesi poikittain.
Fra/Til | Billetter | Afgang | Ankomst | Pris fra ca. kr |
---|---|---|---|---|
København / Aarhus - Bruxelles | Deutsche Bahn | 08:52 / 09:10 (KBH) / 09:26-09:33 (AAR) | 21:35 | 373 |
Nogle gange viser Deutsche Bahns hjemmeside kun toget via Rødby med afgang 9:10 fra København. Hvis du vil rejse via Jylland med toget der afgår 8:52 og på den måde minimere CO2-udslippet, kan du få denne rute frem i DB's system ved at vælge "Change other data" og angive at rejsen skal gå via Fredericia. Bemærk at prisen kan ændre sig en smule.
Der er adskillige afgange fra både Aarhus og København hver dag – tjek tiderne på Deutsche Bahns hjemmeside.
En alternativ måde at komme til Belgien er at rejse med Flixbus til Hamburg og fortsætte derfra med tog eller bus til Belgien. Togbilletter fra Hamburg til Belgien kan købes for helt ned til 150 kr. Du kan også fortsætte med bus fra Hamburg, afhængig af rejsedag og -tidspunkt kan bussen være billigere end toget - busbilletterne koster normalt 185-210 kr.
Belgien har et meget stort tog- og busnet samt velfungerende offentlig transport i byerne. Se for eksempel:
SNBC (Belgiske tog)
Eurolines
Flixbus
Blablacar (samkørsel)
Du kan finde dine egne offentlige transportforbindelser ved at bruge Google, f.eks. "Bruxelles public transport".
Hvis du ønsker at minimere CO2-udledningen på din rejse, er det en fordel at rejse via Jylland for at undgå en færgeoverfart.
Selv om de fleste tog til Tyskland lige nu kører med
diesellokomotiver, er toget stadig den mest miljøvenlige måde at rejse
på.
DSB er i fuld gang med at elektrificere både tog og strækninger og
forventer at alle hurtigtog til Tyskland er elektrificeret i 2021.